Alpine Antigravity 2017

Detta är min 12:e film med modellsegelflyg i Alperna. Sommaren 2017 reste jag söderut med flera vänner. Vi besökte och flög på ställen i Frankrike, Spanien och Italien.

Filmen är 1 timma 30 minuter lång. Filmen finns för gratis nedladdning här:

Full HD 1080x1920, 50fps, 10 Mbs, 6.55 GB

HD 720x1280, 50fps, 5 Mbs, 3.28 GB

SD 480x852, 50fps, 1Mbs, 768 MB

Se trailern för filmen på youtube!

Se även mina andra filmer!

Här kommer lite om resan och innehållet i filmen. Alla bilder nedan är tagna ur filmen.

2017 års resa gjorde jag tillsammans med Magnus, Per och Linda och bröderna Anders och Thomas. Vi sammanstrålade i Bourboule i Frankrike. Det ligger i ett höglänt område som kallas centralmassivet. Vi bodde två nätter på L'Etoile du Sancy. Vi flög här en dag på berget Banne d'Ordanche. Hanget är hästskoformat och vätter mot söder. Det är 1400 möh och ca 500 meter högt över dalen nedanför. Vi flög hela dagen tillsammans med ett gäng fransmän. Vädret var inte det bästa så vi åkte vidare nästa dag mot berget Semnoz strax söder om Annency.

Semnoz är magnifikt hang. Toppen ligger på 1600 möh, ca 1000 meter över dalen, och det är rejält brant. Det är ett västhang så det bästa lyftet är framåt eftermiddagen när solen värmer på. Vi var där två dagar. Första dagen var det mycket moln på hanget så det blev flygning med små modeller när molnen emellanåt lättade. Andra dagen var vädret bättre och det blev mer flygande. Det är helt klart ett ställe som jag vill komma tillbaka till. Uppe på berget ligger hotel Les Rochers Blancs där vi åt lunch. Rustik husmanskost som var mycket god. Det var bland den bästa maten på resan. Tyvärr hade inte rum för oss alla så vi bodde på Hôtel Auberge Le Semnoz. Det är ett trevligt och prisvärt hotel med god mat.

Efter Semnoz åkte vi söderut. Vi passerade bergspasset Col de Glandon där man kan flyga om det är sydliga vindar. Efter övernattning på Hotel Clairevie i Saint-Sorlin-d'Arves fortsatte vi mot Plateau d'Emparis. Efter en häftig (skräckfylld för en del) färd längs en smal grusväg med stup på över 1000 m ner till dalen kom vi fram. Väl framme flög vi bara ca 10 minuter pga regn (dock inte med på filmen). Vi bodde på ett slottet Château et Spa de la Commanderie i södra Grenoble. Från Grenoble blev det en dagsutflykt till Colombier strax norr om Corps. Tyvärr låg dimman tät på berget så det blev ingen flygning den dagen.

Vi förflyttade oss sedan till Corps och hotellet Boustigue där vi bott tidigare. Det är ett lite slitet ställe men med en vidunderlig utsikt. När det är fint väder kan man äta frukost och middag ut i trädgården. Flög gjorde vi på Col de Faisses sydväst om Corps. Det är ett sydhang på en ås som löper ut från toppen l'Obiou (2790 möh). Själva hanget är 1700 möh och har en höjdskillnad på ca 800 m ner till dalen. Hanget ger enorma termiklyft vid bra väder men det kan även sjunka ordentligt också. Vi hade två bra dagar här med mycket bra flygning.

Näste anhalt för flygning på resan var i Pyrineerna. Hanget heter Cima de Coma Morera och är 2200 möh. Det ligger på gränsen mellan Frankrike och Spanien. Man kör upp på och parkerar på franska sidan sedan går man knappt 300 meter och flyger på spanska sidan om gränsen. Hanget vätter söderut och är skålformat. Här flög vi under tre dagar. Det blåste ordentligt ca 12-15 m/s och lyftet var stundtals enormt bra. Vi bodde i en liten spansk by, Age, på en ombyggd bondgård: Cal Marrufès. Mycket prisvärt med bra frukost. Byn var liten och saknade restaurant så middag åt vi i närbelägna Puigcerda. Självklart blev det ju Paella en av kvällarna.

Resan fortsatte västerut i Pyrineerna. Målet var orten Bagnères-de-Luchon och två hang: passet Port Bales och skidorten Superbagneres. Vi bodde nedanför Port BalesHôtel le Sapin Fleuri. Tyvärr hade vi här otur med vädret. Väl uppe på hanget drog molnen in och täckte. Sikten var bara 20 meter. Vi åkte då ner turistade och lunchade i Luchon. Vi besökte också det lokala flygfältet där man vinchade ett fullstort segelplan.

Här delade vi på oss. Per och Linda's semester började ta slut så de vände hemåt. Vi övriga fortsatte mot Italen. Vi åkte österut på den spanska sidan av Pyrineerna. Det blev ett kort stop på skidorten vid Port de la Bonaigua. Vi flög våra små modeller i mycket sned och turbulent luft (inte med på filmen) samt åt medhavd lunch.

Efter övernattning i Perpignan kom vi till bergspasset Col de Tende som ligger på gränsen mellan Frankrike och Italien. Passet är flygbart vid nordlig eller sydlig vind. Denna dag var det nordlig vind. Det är ett bra ställe för hangtävling (F3F) då det ofta är stabil vind med lite termikinslag. Det gör att tävlingarna blir mer rättvisa. Tävling gick av stapeln dagarna efter vi var där så det var många piloter där för att träna. Vi samsades dock utan problem. På passet ligger också flera fort-ruiner från slutet av 1800-talet. Det finns också en café/lunch-restaurant uppe vid passet. Den numera avstängda vägen på franska sidan är spektakulär med runt 50 hårnålskurvor. Den nuvarande vägen upp till passet är på den italienska sidan via skidorten Panice Soprana. Passagen mellan länderna sker idag under passet genom en 3 km lång och smal tunnel färdigställd 1882. Vi bodde i Limone Piemonte på den italienska sidan på Hotel Marguareis.

Nästa stop för flygning på resan var på Bielmonte, drygt 100 km öster om Milano. Första dagen var det dimma på hanget så det blev ingen flygning. Det blev istället en skön eftermiddag vid poolen på spa-hotellet Santo Stefano i Biella. Nästa dag var vädret bättre och vi hade en heldag på hanget med mycket flygning. Hanget ligger på 1460 möh och ca 700 m över närmsta omgivningen. Hanget vetter mot syd och har en vidunderlig utsikt mot slätten mellan Milano och Turino.

Efter Bielmonte fortsatte vi mot Comosjön och hanget vid Colma di Sormano. Vi parkerade bakom restauranten La Colma vid bergspasset och åt en lätt lunch innan vi gick upp på hanget. Det är ett sydost hang. När vi var där så blåste det lite och lyftet var svagt. Men det var varmt och skönt.

Sista anhalten tillsammans med Anders och Thomas var Monte Avena. Det ligger i södra Dolomiterna i Italien. Hanget är drygt 1400 möh och ca 1100 m över dalen. Hanget är mycket brant och vätter mot syd-sydväst. Hanget genererar extremt stark termik framåt eftermiddagen under bra dagar. Landning är mycket enkelt då det finns en stor gräsäng precis bakom startplatsen. Berget används också av skärm- och hängflygare. De startar ca 700 m bort från oss modellflygare så det är inget problem att samsas om hanget. På toppen finns en bondgård som serverar enklare mat och god öl. Vi bodde i staden Feltre i dalen på Hotel Doriguzzi.

Efter Monte Avena så åkte Anders och Thomas hemåt. Jag och Magnus fortsatte till Passo Pordoi. Här har jag varit på tidigare resor. Platsen är en upplevelse i sig. Detta är hjärtat i Dolomiterna. Här finns flera mängder av nästan vertikala klippväggar. Många med runt 1000 meters stup. Vi flög i skidpisten på ca 2100 möh med utsikt mot Canazei. Vi bodde på vårt stamställe i Canazei, Hotel La Zondra. Från Passo Pordoi (2240 möh) kan man ta linbanan upp till Sass Pordoi (2950 möh). Här uppe ser landskapet helt annorlunda ut, en ren stenöken.

Sista anhalten med flygtema var modellsegelflygmässan i Schwabmünchen. Här ställer tillverkare ut sina segelflygmodeller. De flesta är skalamodeller av riktiga segelflygplan. Förutom utställningen på marken så förevisas modellerna även i luften. Mässan pågår under tre dagar och det är konstant flera modeller i luften från morgon till kväll. Mycket trevlig tillställning.

Det var det hela. Det blev en riktig långresa detta år, totalt ca 8600 km.